Gedachtekronkels #1

Laatst las ik in het boek ‘Groots & meeslepend leven’ van Lou Niestadt in één ruk uit (tip tip tip! blogje over dit boek volgt waarschijnlijk nog). Niet alleen in dat boek, maar ook in het boek ‘How to write a thesis’ (tsja, afstuderen..) stond hoe belangrijk het is om af en toe te schrijven. Gewoon schrijven, het hoeft geen doel te hebben, als je maar even schrijft om te ‘oefenen’ en eventueel je gedachten de vrije loop te laten gaan.

Mijn mening? CHALLENGE ACCEPTED! Bij deze mijn gedachtekronkels!

Toen ik laatst aan het douchen was -want onder die heerlijke warme waterstraal gebeurt het allemaal- was ik aan het denken wat ik wil met mijn leven, zoals wel vaker. Dit is erg belangrijk om af en toe te doen. Iedereen zou minimaal eens per week na moeten denken waar ze naar toe willen en of ze op het juiste pad zijn. Eigenlijk heb ik in het streven naar een beter leven al heel wat vooruitgang geboekt: school duurt hopelijk nog maar 5 maanden, zodat er daarna gespaard kan worden voor een universitaire studie. Eten gaat heel erg goed, ben zelfs 4 kilo afgevallen van gezond eten en lekker veel wandelen. Zelfs sporten gaat goed, ik kan met zekerheid zeggen dat ik lessen ben gaan volgen in de meest stoere sport die je jezelf maar kan bedenken.

Klinkt als rozengeur en maneschijn, maar uiteraard zit er een addertje onder het gras. Geld. Waarom moet in godsnaam alles om geld draaien? Het duurt nog wel even voordat ik zelf eitjes kan gaan rapen van mijn eigen kipjes, dat ik elke avond de tuin in loop om verse onbespoten anti-monsanto groenten en fruit te halen en dat de stroom allemaal via zonnepanelen binnen komt (onafhankelijkheid, here we come!). Er is nog zoveel wat beter kan, en natuurlijk komt er een dag dat ik zonder schuldgevoel mijn mandje in de natuurwinkel vol kan leggen met lekker en goed eten, zonder dat ik hoef na te denken of ik de maand wel haal. Het probleem van streven naar een duurzamer bestaan kost dus best wel wat, terwijl de wereld zo ‘slecht’ is geworden dóór geld (hebzucht), een beetje tegendraads lijkt me…

Achja, is dat niet gewoon wat een student betaamt, zonder geld rondkomen? Waarschijnlijk wel, nog even bikkelen, en dan hopelijk snel een baan te pakken krijgen, want dat zal de volgende grote uitdaging zijn!

tumblr_mk9pabbrqF1rkkm4co1_400

2 thoughts on “Gedachtekronkels #1

  1. Anne

    Goede oefening lijkt mij, zo al je gedachten laten stromen. Soms probeer ik dat ook te doen, komen dan verrassende dingen uit. Geef je jezelf soms gewoon inspiratie mee. Wat het geld probleem betreft, dat herken ik wel. Alles draait om geld, en als je onafhankelijk wilt worden heb je ook geld nodig. Uuuuh, krom?! Ik probeer zelf in ieder geval zuinig te leven en veel te sparen. Plus genieten van dingen die geen geld kosten. Mijn droom is ook later compleet onafhankelijk te zijn, maar hoe daar te komen, tsja, daar heb ik ook geen idee van 🙂

    Reply
    1. veraw Post author

      Dan lijk je dus heel veel op mij, ik vind het ook zó stom dat geld zo belangrijk is. Als ik mijn eigen eitjes, honing en groenten/fruit heb ga ik ook eens kijken of er mensen zijn die willen ruilen wat ik over heb, waarschijnlijk kan ik dan erg ver komen.

      Over dat student zijn: tsja, het duurt nog even en dan is het dus nog maar de vraag of ik een baan vind. Maar ik leef van een bepaald budget per week en dat gaat best wel goed!

      Reply

Leave a Reply

