Wat eet jij per week?

Al een tijdje vraag ik me af wat mensen per week kwijt zijn aan eten, zelf ben ik student, alleen en heb ik mezelf een budget gegeven voor alles wat ik in een week nodig heb (eten, maar ook persoonlijke verzorging, wasmiddel, etc.). Dit budget is 50 euro ongeveer. Nu las ik op een forum waar ik zit dat dit echt heel veel is, en dat sommige mensen met 25 euro per week rond komen. Nu zou ik dit (met een beetje moeite) denk ik ook wel kunnen, maar een beetje vrijheid vind ik ook wel fijn.. Wat altijd erg jammer is, is dat er eigenlijk nooit verpakkingen zijn voor één persoon, en als dat wel zo is dan is de verpakking zó duur dat je eigenlijk beter de grote kan nemen..

Toen ik laatst aan het surfen was kwam ik een heel bijzonder project tegen. Peter Menzel is een fotograaf en heeft foto’s gemaakt van verschillende families in verschillende landen, en wat deze families per week eten en wat ze hiervoor betalen. Erg interessant! De volgende foto’s en beschrijvingen kwam ik tegen op deze website.

Germany: The Melander family of Bargteheide
Food expenditure for one week: 375.39 Euros or $500.07.

United States: The Revis family of North Carolina (I hope most American families eat more fresh fruits and vegetables and less junk food than this family.)Food expenditure for one week $341.98

Mexico: The Casales family of Cuernavaca
Food expenditure for one week: 1,862.78 Mexican Pesos or $189.09. Note the profusion of fruits & vegetables.

Chad: The Aboubakar family of Breidjing Camp
Food expenditure for one week: 685 CFA Francs or $1.23. No comment.

Is het niet bijzonder om deze verschillen te zien? Dat de ene familie met nog geen twee dollar per week rond moet komen en een andere familie zó veel junkfood eet? Hierdoor ga ik dan toch weer nadenken over hoe oneerlijk het eigenlijk is, ik vraag me af of 50 euro veel is, maar daar kan die laatste familie bijna een jaar van leven..

One thought on “Wat eet jij per week?

Leave a Reply

