Vier manieren om je hersenen te trainen

Er zijn verschillende manieren om je prestaties op school of op je werk te kunnen verbeteren, zoals goed leren, je werk goed plannen en voorbereiden en soms even zorgen dat je geen afleiding hebt in de vorm van bijvoorbeeld social media. Deze voorbeelden zijn erg voor de hand liggend, dit kan iedereen zelf verzinnen. Daarom heb ik voor jullie tips verzameld waar je zelf niet zomaar op zal komen.

Nummer 1: Wat kijk jij ‘s avonds?

Mensen die elke avond GTST en programma’s als The Voice (hier schreef ik al een column over het niveau der Nederlandse televisie anno nu) zullen het erg naar hun zin hebben -ongetwijfeld-, maar waar je écht je brein van kan trainen is het kijken naar films of series met meerdere karakters, verhalen die in elkaar doorlopen en symboliek. Wat ik een leuke serie vind is LOST (ik heb seizoen 1 t/m 4 hier liggen – zeker een aanrader!). Als je dat helemaal niks vind kan je ook denken aan 24, Alias of six feet under. Zonder dat je het echt door hebt is het erg leerzaam.

Nummer 2: Lezen!

Misschien wel een beetje voor de hand liggend, maar van lezen kan je zó veel leren. Als klein kind ging ik elke donderdag naar de biebbus om een stapel boeken te halen, bijna elke avond zat ik uren te lezen op de bank. Als je ergens tijd vandaan kan halen: bezoek de bibliotheek, lees dat boek wat je al jaren hebt liggen of leen een boek van je neef/nicht/moeder/zus/etc.

Nummer 3: Spelletjes en puzzels

Uit onderzoek blijkt dat het spel ‘Dr Kawashima’s More Brain Training’ voor kinderen op de basisschool heeft gezorgd voor ‘drastische’ vooruitgang in hun resultaten. Dit spel bestaat uit opdrachten waarmee je verschillende delen van je hersenen aan het werk zet. Ook andere spellen vergen veel aandacht en denk kracht. Toevallig kwam ik deze puzzel vandaag tegen, ik weet niet zeker of het echt je hersenen laat kraken maar leuk is hij in ieder geval wel! De moeilijkheidsgraad kan je zelf instellen.
Nog een paar leuke tips: Als je een smartphone of Ipad hebt, probeer eens de volgende spelletjes: ‘Flow’, ‘Flow bridges’ en ‘little things forever’

Nummer 4: Ga schaken

Wat het belangrijkste is bij schaken is dat je de stappen vooruit kan denken, dat zijn dus verschillende opties met allemaal een ander gevolg. Uit dit onderzoek blijkt dat er verschillende voordelen zijn voor je hersenen. Zo kan je een hoger IQ krijgen, kan je dingen beter herinneren omdat je hiermee aan het oefenen bent en train je beide kanten van je hersenen.

Wat doe jij om je hersenen te trainen?

3 thoughts on “Vier manieren om je hersenen te trainen

  1. Insoon

    Zoals je misschien wel weet ben ik een echte boekenwurm, dus dat lezen zit wel goed 😉 Verder vind ik het leuk om puzzels te maken; legpuzzels, kruidwoord- en zweedse puzzels. TV kijken doe ik meer voor ontspanning, al zijn er programma’s weer je inderdaad wel wat van kunt opsteken.

    Een fijn weekend!
    liefs Insoon

    Reply
    1. Liesbeth van der Weele

      Lees het boek Denken als Leonardo da Vinci, een boek om je geestelijke vermogen te verdiepen. Leuk om te lezen met veel goede oefeningen. Een aanrader.

      Reply

Leave a Reply

