Waarom we ons niet meer moeten voortplanten

Veel vrouwen van tussen de –pak hem beet- 25 en 30 jaar krijgen last van rammelende eierstokken, ze willen graag een kindje omdat hun lichaam vertelt dat het menselijk ras zich voort moet planten. Dit is een proces dat (bijna) elke vrouw doormaakt, en waar negen van de tien vrouwen ook hersenloos aan toe geeft: dat kind gaat gemaakt worden, het liefste zelfs meer dan één. Want een kindje is ook maar zo alleen, en wie weet, straks sterft je familie uit.

Toch snap ik niet dat mensen hier zo makkelijk aan toe kunnen geven, waarom zou je een kind neer willen zetten op deze vervuilde, verpeste aardbol? De aarde is niet meer wat het geweest is, ze is verwoest door menselijke consumptie. Er worden chemicaliën gemaakt en gedumpt, we stoten zoveel koolzuurgas uit dat de aarde haar beschermlaag kwijt raakt én de aarde is nog nooit zo vol geweest als dat ze nu is. Weten jullie dat er een atoombom is gemaakt die met gemak de aarde kan verwoesten?

Naast het feit dat er al genoeg mensen zijn op aarde –waarvan een deel niet eens genoeg te eten en drinken heeft- vind ik het egoïstisch dat sommige mensen zonder goed na te denken aan kinderen beginnen. Natuurlijk geldt dit niet voor elke jonge ouder, begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat ik op deze wereld gezet ben (mam, pap, bedankt!), maar ik snap niet dat mensen zomaar mogen beslissen dat ze een kind krijgen. Zelfs als je een chronische ziekte hebt die erfelijk overgedragen kan worden, mag je gewoon aan kinderen beginnen, terwijl je weet dat er een kans is dat je kind een leven vol pijn kan krijgen. Wil je dan écht kinderen, gewoon omdat je vind dat het zo ‘hoort’? Of is het verstandiger om het gewoon niet te doen, omdat er een kans is dat je een ziek wezentje op de wereld zet? Zijn we echt nog zo gehecht aan de wetten der natuur?

Het is niet erg om de keuze te maken om kinderloos door het leven te gaan, ook al hoor je dan niet bij de ‘wij hebben lekker wel kinderen dus jij bent stom’-club. Het scheelt een hoop geld, kopzorgen en vieze poepluiers.

Een hond, dat lijkt me wel wat.

 

12 thoughts on “Waarom we ons niet meer moeten voortplanten

  1. Corine

    glad ijs, glad ijs 😉 ik heb geen idee hoe oud je bent, maar verheug me erop jouw reaktie op jouw eigen blog over pakweg 20 jaar te lezen 🙂 toen ik begin 20 was had ik dezelfde blog kunnen schrijven! nu ben ik “thuisblijfmoeder” met 2 kinderen. en die 2e die moest echt echt echt, met gevaar voor eigen leven. en de 2e keer ging het voor allebei bijna helemaal mis. ik heb vrouwen zien sterven door hun kinderwens. zo sterk zijn die rammelende eierstokken dus, vergis je er niet in! daarom heb ik ook zo’n enorme bewondering voor een land als China. het enige land ter wereld (voor zover mij bekend) dat echt vergaande maatregelen durfde te nemen om de explosieve bevolkingsgroei tegen te gaan.

    Reply
    1. veraw Post author

      Ik ben bijna 23 inderdaad, mijn moeder zegt ook steeds dat ze op mijn leeftijd geen kinderen wilde.. Ik wist ook wel dat dit stukje een beetje voor ophef kon zorgen, maargoed, ophef is in ieder geval spannend. Ik vind het wel bizar dat mensen gewoon toch kinderen krijgen ondanks het een bedreiging is voor je leven en/of het leven van je kindje… riskant..

      Reply
      1. Corine

        ja, dat lijkt misschien bizar, maar de hormonen in ons lijf zijn gewoon erg sterk. kijk maar eens hoe goed het lukt om geen sex te willen hebben, het niet leuk te vinden en er ook nooit aan te beginnen. ook geen zelfbevrediging 😉 met die hormonen begint het allemaal. uiteindelijk zijn we toch gewoon zoogdieren, en zijn we zo gebouwd dat we ons willen voortplanten en dus ook sex willen.
        als je het nu weer eens anders bekijkt, dan waren kinderen, voor de tijd dat er verzorgings- en verpleeghuizen waren, ook heel broodnodig voor de oude dag. wie zou er anders voor je zorgen? en mocht ons land in verval raken, dan zijn je kinderen toch de eerste personen bij wie je terecht kan. en andersom. familiebanden zijn ook bouwstenen van een samenleving.
        het is wel een heeeeel brede discussie. niet zo eenvoudig te stellen. ik probeer mensen altijd zelf hun keuzes te laten maken, en die te respecteren. ik heb ook vriendinnen die geen kinderen hebben gekregen. sommigen twijfelen nog tot voorbij hun 40e. sommigen wilden het echt absoluut niet. nou ja, dat kan. dat gevoel ken ik persoonlijk niet, maar ik neem aan dat hun gevoel daarin oprecht is. en anderen kregen geen kinderen door omstandigheden en hebben daar ontzettend veel en diep verdriet van. wel of geen kinderen willen, we zijn er allemaal weer zo anders in.
        ik heb ook een periode gehad waarin ik van de daken schreeuwde dat ik absoluut geen kinderen wilde, dat dat egoistisch was, en als ik aan kinderen zou beginnen, zou ik ze adopteren. nu weet ik inmiddels dat ook dat niet zaligmakend is. dus ik ben wel benieuwd hoe jij hier over 20 jaar tegenaan kijkt 😉

    2. Simon

      Wat ongelofelijk bekrompen om aan te nemen dat een vrouw over X aantal jaar toch wel kinderen heeft, wat moeten al die feministen die al die vooroordelen over vrouwen voor jou uit de wereld hebben geholpen toch een blok aan je been zijn zeg met zo’n gedachtegang.

      Reply
  2. ziensjen

    Ik ben het helemaal met je eens! Zelf weet ik al jaren dat ik geen kinderen wil, om meerdere redenen, onder andere de redenen die jij beschrijft. Als ik mensen vertel dat ik geen kinderen wil krijg ik altijd te horen ‘wacht maar over 10 jaar’. Ik kan natuurlijk niet met 100% zekerheid zeggen dat ik over 10 jaar nog geen kinderen wil, maar de kans is echt nihil. Zo jammer dat ik me altijd moet verdedigen als ik zeg dat ik geen kinderen wil, in plaats van dat mensen zeggen ‘goh wat leuk’..

    Reply
    1. veraw Post author

      Wauw, wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. En inderdaad: IEDEREEN zegt ‘wacht maar..’ terwijl ik me niet kan voorstellen dat ik opeens kinderen wil, aangezien ik er nu zó tegen ben..

      Reply
  3. beautyfizz

    Mooi stukje tekst en ben het ook volledig met je eens, ik heb altijd gezegd en zal het altijd blijven zeggen: zo lang ik mijzelf niet kan onderhouden (eigen huis, gezondheid etc) komt er ook GEEN kind, wil eerst voor de volle 100% voor mijzelf zorgen en dan pas voor een ander. Dan hebben die rammelende eierstokken maar even pech.. (niet dat ik ze nu heb maar you know)

    Reply
  4. Marcella

    Ik vind het erg cru om te zeggen dat mensen beter geen kinderen met kunnen nemen.
    Tuurlijk, als dat jouw keuze is prima maar laat iedereen voor zichzelf bepalen..
    Ik ben zoals je weet bijna 30 en begin al last te krijgen van die zogenaamde rammelende eierstokken hoor!
    Er zijn plekken op de wereld waar het minder gaat en waar mensen doodgaan aan armoede etc. maar er zijn ook zoveel mooie plekken.
    Mijn ouders wilden vroeger nooit kinderen maar op een gegeven moment was Ik daar (gepland en wel)

    Reply
    1. veraw Post author

      Tsja, natuurlijk moeten mensen het zelf weten, maar dat is in mijn ogen dus juist het punt.. sommige mensen zouden echt geen kinderen moeten nemen (en dan heb ik het niet over jou persoonlijk natuurlijk, want ik heb geen idee of jij wel of geen kinderen zou moeten nemen ;)). De aarde is gewoon helemaal klaar met mensen, dus ja, ik zeg dat we moeten stoppen met kinderen maken..

      Reply
      1. Marcella

        Je komt over als depressief.. er is zoveel moois Vera, nog zoveel te ontdekken en te beleven.
        Dat er op deze wereld veel gekken rondlopen die het verkloten dat betekend niet dat dit het einde is of moet zijn

  5. veraw Post author

    Depressief ben ik zeker niet, ik geniet van mijn leven en heb lieve mensen (en dieren) om me heen. Ik vind gewoon dat met zoveel onzin en ellende in de wereld er eens een einde moet komen aan de mensheid, volgens mij wordt de wereld er een veel betere plek door..

    Reply

Leave a Reply

