De nieuwjaarsschoonmaak

Opruimen en schoonmaken, LEUK! En dit meen ik oprecht, ik ben gek op ordenen en opruimen. Ook schoonmaken vind ik de moeite altijd weer waard als ik het eindresultaat zie. Daarom wil ik vrijdag beginnen aan de grote nieuwjaarsschoonmaak in mijn kamer(s). Naast opruimen vind ik ook lijstjes maken erg leuk, dus dat leek me een bijzonder goede combinatie. Vandaag en morgen moet ik nog werken, maar ik wil sowieso niet alles in één keer doen, daarom heb ik een stappenplan, elke keer als ik tijd heb ga ik een stapje verder.

Wil je ook graag een grote schoonmaak houden maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees mee en wie weet sta je na het lezen van deze blogpost lekker te sorteren en schoonmaken. Bij iedereen is zijn of haar kamer natuurlijk anders ingedeeld, dus misschien heb ik dingen die jullie niet hebben of andersom, maar misschien is het een mooie aanzet om zelf ook op een rijtje te zetten wat nodig is!

Stap 1: Het bed.
Allereerst wil ik alles onder mijn bed vandaan halen (er ligt nog karton omdat ik dat gebruikte voor in de rattenkooien, ik heb al maanden geen ratten meer dus dat mag bijvoorbeeld weg). Hier staan ook een aantal opbergdozen met kleding, schoenen en troepjes. Ik ga alles uitzoeken en dan heb ik daar weer plek voor iets anders. Ook mijn schoenen die ik vaak draag staan netjes onder mijn bed, deze mogen daar blijven staan.

Stap 2: De kledingkast.
Twee keer in het jaar haal ik mijn kledingkast helemaal leeg, maak ik hem schoon en ga ik al mijn kleding sorteren. Alles wat ik nog pas en wil houden leg of hang ik terug, een deel mag naar het goede doel en een deel is gelijk klaar voor de vuilnis. De rest van mijn schoenen staan ook in deze kast dus die zoek ik ook gelijk allemaal uit. Op mijn kledingkast liggen mijn tassen en mijn slaapzak en luchtbed. De tassen ga ik ook eens uitzoeken, heb er zó veel maar ik gebruik er in totaal echt maar 3 of 4 (mijn dagelijkse tas, twee rugzakken die ik afwissel en als ik wat langer weg ben mijn koffer).

Stap 3: Het ladekastje.
Helaas begint mijn kastje al kuren te vertonen, terwijl ik hem nog maar sinds maart vorig jaar heb. Er zitten 3 lades in en bij de bovenste la zit nog een ‘geheim’ laatje vanboven waar ik medicijnen en andere kleine dingetjes bewaar. Dat laatje is doorgezakt en ook mijn onderste la gaat niet meer goed dicht. Ik ga eerst alles er uit halen. In de 1e la heb ik: shawls en andere accessoires, 2e la: ondermode en sokken, 3e la: spullen voor mijn dieren. Dan ga ik de kast schoonmaken. Daarna ga ik kijken wat er nog te redden valt, ik moet er sowieso nog even mee doen tot ik vervanging heb. Ook bij al deze spullen ga ik uitzoeken wat ik nog wil en wat niet, dat ruimt bij mij erg op altijd! Ook de spullen op het kastje ga ik uitzoeken, dit zijn make-up en beauty spullen die ik vaker gebruik. Alles wat ik niet meer vaak gebruik gooi ik in mijn beautycase.

Als ik dat gedaan heb is mijn slaapkamer weer helemaal netjes. Maar dat is bij mij niet alles, ik heb namelijk ook nog een eigen woonkamer met keukentje!

bron: loesje.nl

Stap 4: De keuken
Alle spullen die ik heb ga ik uit de kastjes en lades halen. Dan zal ik elk kastje grondig schoonmaken. Laatst heb ik al alles uitgezocht wat over de datum is dus dat hoeft niet meer. Ik ga kijken wat ik nog wil hebben en wat ik eigenlijk nooit gebruik (voorbeeld: ik heb iets van 10 wijnglazen, maar ik drink bijna nooit wijn, en als ik dat doe is het eigenlijk bijna altijd maar met 1 vriendin erbij). En dan zullen de kasten weer heerlijk opgeruimd zijn. Ook wil ik graag zo’n bestek bak voor in een la kopen, dat heb ik niet omdat mijn bestek ophangt. Maar met alle losse mesjes en andere losse bestek lijkt het me makkelijker om alles bij elkaar te leggen.

Stap 5: Het bureau.
Helaas is het niet echt een bureau, mijn stellingkast is namelijk omgetoverd tot bureau. Hier staan mijn printer en creatieve spullen ook op, maar heel erg rommelig allemaal. Dit is dus ook iets om helemaal uit te zoeken en netjes te zetten.

Stap 6: De tv.
Normale mensen hebben natuurlijk een tv-kastje. Helaas ben ik student en heb ik hier geen geld voor. Wel heb ik een aantal kisten staan en een ladekastje waar al mijn boeken, papierwerk en platen opgeborgen zijn. Boeken die ik uit heb geef ik weg en de rest zet ik weer netjes neer.

Stap 7: de puntjes op de i.
Als laatste zorg ik dat alles netjes staat en gestofzuigd is. Een heerlijk frisse en opgeruimde kamer, heb er nu al zin in!

bron: Tumblr

En vergeet jezelf achteraf niet te belonen als je een grote schoonmaak hebt gehouden!

Leave a Reply

