Zo wordt je succesvol (2/2)

Bij deze het vervolg op ‘zo wordt je succesvol 1/2’, zoals beloofd. In deze post ga ik dus tip 7 tot en met 12 bespreken van het onderstaande plaatje.

waytosucces
Bron

7. Hou het simpel
Tenzij je een wiskundige bent is het bijna onmogelijk om succes te hebben als je een heel moeilijk plan. Hou het simpel en streef naar waar je voor staat.

8. Maak kleine stapjes vooruit, streef niet naar sprongen
Doordat je kleine stapjes vooruit maakt blijf je jezelf belonen en blijf je progressie maken, als je sprongen maakt ben je eerder geneigd terug te vallen. Je hoeft niet in één keer een miljoenenbedrijf te hebben. Geniet van je eerste fanmail, bestelling of persbericht!

9. Je vooruitgang bijhouden
Misschien niet optimaal vertaald, maar zo kan ik dit het beste uitleggen denk ik. Zorg dat je je doelen altijd voor ogen blijft houden, en ga bij elke stap na wat je ervoor gedaan hebt. Wat had je beter kunnen doen en wat heb je goed gedaan? En hoe zou je het de volgende keer doen?

10. Leer van je fouten en verbeter je zwakke punten
Ook hier is een hele mooie module voor: de S.W.O.T. analyse. Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats oftewel Sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen. Alhoewel ik een voorstander ben van het uitbreiden van je sterke punten, en je wat minder focussen op je zwakke punten (want die zullen nooit heel goed worden – heb je er ooit van gehoord dat iemand wiskundige is geworden omdat hij vroeger zo slecht was in wiskunde? Daarom) is het handig om zo’n analyse van jezelf te maken. Vraag ook of collega’s of vrienden je hierin kunnen aanvullen. Dit kan erg behulpzaam zijn!

11. Ga met de juiste mensen om
Ja! Netwerken, netwerken en nog eens netwerken! En dan niet alleen de ouderwetse manier (ook!) maar maak je ideeën bekend op Facebook, Twitter en LinkedIn, zo kom je ook véél sneller aan een baan. Zorg dat je het positieve uit internet haalt, en je hebt de wereld aan je voeten.

12. Zorg dat je gebalanceerd leeft
Dit klinkt erg zweverig, maar het is waar. Als jij zorgt dat je gezond eet en een goed dagelijks ritme hebt, ben je veel fitter! Op het moment lukt het mij nog niet helemaal omdat ik nog te graag een beetje student wil uithangen, maar dit is zeker iets waar ik aan ga werken als ik eenmaal mijn diploma heb. Zo heb je ook meer rust in je hoofd, waardoor je productiever kan werken.

3 thoughts on “Zo wordt je succesvol (2/2)

  1. Sabrina

    Ik hou echt van dit soort artikelen! Mooie bewustwording.. Ik moet echt leren om kleine stapjes te nemen, het liefst laat ik mezelf lanceren zodat ik direct bij m’n einddoel ben.

    Reply
    1. veraw Post author

      Fijn dat ik er wat mensen mee bewust kan maken (bedankt voor de persoon die deze 12 stappen heeft verzonnen!). Het is zó belangrijk om niet te hard van stapel te lopen soms.

      Reply

Leave a Reply

