Het leed dat de Nederlandse televisie heet

Mensen die mij kennen weten het wel: ik heb geen televisie aansluiting. De gemiddelde reactie van mensen die dit voor het eerste horen is ongeveer in de trant van: ‘èèèècht? Ja, dat kan toch niet! Hoe kijk je dan naar [vul random domme talentenshow in]‘. Ja, echt. Ik heb enkel een tv voor mijn Xbox, maar al die domme programma’s kunnen me gestolen worden.

bron afbeelding: http://www.spirituallifecoach.com.au

Neem bijvoorbeeld ‘The Voice of Holland’, wat ik toevallig afgelopen week bij mijn huisgenoot gekeken heb toen we even gingen bijkletsen. De dingen die mij opvielen waren:
1. Jemig wat gaat dit programma langzaam zeg, nu heb ik wel gezien hoe leuk het was in Disneyland. Hoe geweldig die gozer van The Script dit allemaal vindt en hoe jammer het is dat mevrouw de huisvrouw een keelontsteking kreeg.
2. Ze kunnen allemaal goed zingen, waarom wordt hier een afvalrace van gemaakt? Samen klonken ze zelfs nog beter. Daarnaast weten ze allemaal dat ze nu wel aan de bak komen, uiteindelijk heb ik van Jim ook meer gehoord dan van Jamai -de winnaar van de eerste Idols-.
3. Tot twee keer toe won de persoon waarvan ik het niet zou verwachten. Als eerste die Fries (waarom? Echt, hij is lelijk en zijn stem komt niet eens in de buurt van die van Joe Cocker) en vervolgens die ene chick terwijl die andere (sorry, ben niet goed in namen) de sterren van de hemel zong.

Het hele punt is natuurlijk dat ze er geld aan kunnen verdienen, daarom kan je smsen of bellen wie je favoriet is. Vervolgens betwijfel ik of ze echt wat met die score doen of dat ze dat percentage uit hun duim zuigen om vervolgens lekker te cashen (‘wow, wat een verrassende uitslag, nu móet ik de finale wel kijken!’) en het volgende programma verzinnen. En waarom kijken mensen dit? Omdat iedereen diep van binnen de droom heeft om beroemd te zijn, diep triest.

En dan heb je natuurlijk ook nog ‘SYTYCD’ (voor de slimme mensen onder ons: So You Think You Can Dance), ‘Boer zoekt vrouw’, ‘masterchef (of de junior versie)’ en noem het maar op. Wanneer zouden Nederlanders hier genoeg van hebben?

Waarom heeft internet de televisie nog niet overgenomen? Op internet kan je kijken wat je wilt wanneer je wilt, je kunt lezen, alle info vinden en verspreiden, wat je ook wilt. Kan iemand mij uitleggen waarom mensen nog tv kijken?

5 thoughts on “Het leed dat de Nederlandse televisie heet

  1. Nimke

    Oei, zonder tv kan ik geen Wie is de Mol kijken; dat is al jaren en jaren mijn enige reden om een tv-aansluiting te hebben 🙂 En het journaal natuurlijk. Ik kijk geen talentenjachten, die zijn stom. En op internet kijken vind ik eigenlijk vervelender dan op tv, vandaar 😛

    Reply
    1. veraw Post author

      Haha. Ik verwachtte ook niet dat iedereen het met me eens zou zijn 😉 . Internet vind ik fijner omdat er dan geen reclame is (in Nederland mag je per uur 14 minuten reclame uitzenden geloof ik)

      Reply

Leave a Reply

