Zo wordt je succesvol (1/2)

Volgens mij wilt iedereen met een klein beetje ambitie wel weten hoe je succesvol wordt. Toevallig kwam ik dit plaatje tegen tijdens mijn dagelijkse internet-afspeur routine. Hier is een opsomming van 12 dingen die je kunt doen, waardoor je je kansen op succes kan vergroten.

waytosucces
Bron

1. SMART doelen
Voor de mensen die niet weten waar SMART voor staat: Specific, measurable, action oriented, reality en timebound (in verband met mijn Engelstalige opleiding ken ik ze beter in het Engels. In het Nederlands is het: Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijsgebonden als ik me niet vergis). Er zijn verschillende woorden voor de letters, maar dit dekt de lading wel. Op deze website kun je een uitgebreidere uitleg en een aantal goede en foute voorbeelden vinden.

2. Gelijk actie ondernemen als je een beslissing gemaakt hebt waar je achter staat
Van uitstel komt afstel, het is waar! Wil je gaan hardlopen? Pak dan NU je hardloopschoenen en ga! Wil je een blog beginnen, doe dat dan NU. Als je ergens aan begint wat je écht leuk vindt zal je er ook niet zo snel mee ophouden.

3. Focus op productief zijn, niet op bezig zijn
Bij mij betekend productief zijn soms ook druk zijn, maar wat hier wordt bedoeld is dat je beter 1 uur pauze kan nemen als je weet dat je jezelf dan nog 10 minuten kan concentreren, dan dat je in dezelfde tijd alleen een beetje voor je uit zit te staren. Zorg ervoor dat je er achter komt wat voor jou het beste werkt. Ik weet bijvoorbeeld dat ik ‘s avonds het beste werk lever, daarom maak ik mijn huiswerk in de avonduren.

4. Maak logische beslissingen, zorg dat je jezelf ingelezen hebt
Erg belangrijk is dat je een duidelijke basis hebt. Als je precies weet wat je wilt gaan doen zal je sneller succesvol zijn dan dat je eigenlijk niet zo goed weet waar je mee begint, maar je het toch gewoon doet. Je hoeft nog niet tot in de puntjes hebben bedacht wat je wilt, als je maar weet wat je gaat doen en dat het dus je interesse heeft.

5. Niet alles hoeft perfect
Als je alles perfect wilt doen kan je in een valkuil komen, je wordt veel minder productief en de lol kan er van af gaan. Het hoeft echt niet gelijk perfect!

6. Werk buiten je comfort zone
Niemand kan groeien als hij niet buiten zijn comfort zone komt. Je kan altijd je dingen blijven doen zoals je nu doet, maar probeer eens iets te doen waar je eigenlijk bang voor bent. Je wordt er zelfstandiger van en je leert daardoor meer over jezelf. Probeer bijvoorbeeld een keer alleen op vakantie te gaan terwijl je dat eng vindt! Lees hier het artikel ‘groeien buiten je comfort zone’

In een vervolgpost zal ik de andere zes punten behandelen!

One thought on “Zo wordt je succesvol (1/2)

Leave a Reply

