De omgekeerde wereld?

Eigenlijk weet ik helemaal niet waar ik moet beginnen. Ik wist gewoon niet hoe ik op dit artikel in het AD moest reageren. Dingen als ‘waar gaat het heen met de wereld’, ‘wat zijn mensen toch naar en gemeen’ en ‘sinds wanneer leven we in een omgekeerde wereld’ waren een aantal dingen die het eerste bij mij naar boven kwamen.

Stel je voor: je bent een jaartje of 12, begint een beetje te snappen wat leven inhoudt en op een dag wordt je vriendje die naast je fietst doodgereden. Dit vergeet je niet ‘even’, sterker nog, dit blijft je je hele leven achtervolgen. Je vraagt je af of je hem had kunnen redden ‘als ik alleen maar….’

Ondanks alle trauma’s die je hieraan over gehouden hebt ga je met volle moed naar de middelbare school, omdat je sterk bent en je weet dat je verder moet. Een nieuw begin, nieuwe vriendjes en minder herinneringen aan die nare dag die je leven compleet overhoop gegooid heeft. Je gaat er gewoon voor. Totdat je medeleerlingen er achter komen wat er is gebeurd en je ermee gaan pesten. Als je zegt dat ze ermee op moeten houden ben jij de persoon die gestraft wordt.

Wat is er in hemelsnaam aan de hand met de wereld? Ik weet dat niet alle docenten even goed opletten (ook in mijn middelbare schooltijd was het overduidelijk dat een klasgenoot gepest werd, maar ook daar werd niet naar omgekeken), maar een kind dat gepest wordt de school uit sturen? En kinderen die het grappig vinden dat zo’n jongetje zijn beste vriend is kwijtgeraakt mogen lekker blijven zitten? Zijn er dan helemaal geen cursussen ‘hoe herken ik pesten in de klas’ of ‘herken de dader’ voor leraren? Zijn de leraren gewoon zo blind? Of is dit gewoon een bijzonder slechte school?

Wat zou de volgende stap zijn? Een crimineel vrijlaten omdat er bewijs is dat hij een klein meisje verkracht heeft? je kind belonen met een toetje omdat hij zijn eten niet op heeft? Of wat dacht je van een pro-geweld campagne?

11 thoughts on “De omgekeerde wereld?

    1. veraw Post author

      Ja, en op die leeftijd hebben ze nog door ook dat ze gemeen zijn. Een vijf-jarige kan je het niet kwalijk nemen als die wat gemeens zegt, want dat heeft dat kind niet door.. Maar die kinderen zijn 12+

      Reply
  1. Elke

    Wat verschrikkelijk, onbegrijpelijk gewoon! Vorige maand hadden we het in België ook. Er werd een student verkracht omdat hij van een feestje kwam, gekleed als meisje (hij kwam van een studentendoop). Zijn school verbiedt nu anderen om zich te kleden als een vrouw omdat het te provocerend is. Het slachtoffer wordt gestraft en de daders krijgen gelijk. Dat begrijp ik niet hoor.

    Reply
  2. Beautyraiseplace

    Jeetje wat is dit een goed stukje tekst laat mensen is bewust worden van wat ze doen!
    Ik snap niet hoe je iemand kan pesten ik zou dat nooit doen, mijn hart breekt van zulk soort dingen.

    Reply
  3. Insoon

    Hey, wat leuk dat je een reactie op mijn log hebt achtergelaten!

    Tsja, het lijkt af en toe wel de omgekeerde wereld hier in Nederland. In plaats dat de pester wordt gestraft, moet het gepeste kind een andere school zoeken. Verschrikkelijk hoor… ook het feit dat er nog best veel leerkrachten met oogkleppen rondlopen of het afdoen als iets onbelangrijks.
    Toevallig hoorde ik deze week dat mijn nichtje ook wordt gepest door een meisje wat een poos geleden nog haar beste vriendin was. Het is een soort jaloezie, maar ja.. mijn nichtje zit er wel mooi mee 😦

    liefs Insoon

    Reply
  4. ikbenirisniet

    Jeetje. Dit breekt mijn hart. Vooral omdat mijn zusje een soortgelijk ongeluk heeft meegemaakt waarbij haar beste vriendinnetje overleed. Gelukkig is zij er voor zover ik weet nooit echt mee gepest. Het is wel eens voorgekomen dat iemand een héle nare opmerking erover maakte maar gelukkig kan ze goed van zich afbijten en ik denk dat degene nu heel veel spijt heeft van die opmerking. Pff.. Ik weet echt niet zo goed wat ik hierover moet zeggen. Maar vooral dat ik het echt ronduit schandalig vindt hoe de klasgenoten en de school zelf met deze situatie om gaat. Vreselijk voor die jongen!

    Reply

Leave a Reply

