Persoonlijk: 15 november 2012

“Gisterenavond ben ik afgetreden. Ik heb een halfjaar voorzitterschap en een heel jaar soosvoorzitterschap op me mogen nemen, het was me een waar genoegen en een eer! Ook heb ik iets heel bijzonders mogen doen, namelijk een van onze leden erelid maken! -Naam erelid-, je hebt een hart van goud! Voor mij was het een hele leuke ervaring om bestuur te mogen zijn, ik heb ontzettend veel geleerd. Als ik nooit bij -vereniging- lid zou zijn geworden was ik waarschijnlijk nog dat verlegen meisje dat ik was op mijn 16e. Dus iedereen die hier een steentje bij mee heeft gedragen: DANK JE! Hopelijk is deze tevredenheid wederzijds. En bestuur 2012-2013, ik ben blij dat ik jullie SFAR mag zijn, ik geloof in jullie.”

Bovenstaande zette ik vanochtend op Facebook, dit is een belangrijke update voor mij. Ik ben afgetreden na een jaar met liefde mijn vereniging te hebben bestuurd. Graag wil ik jullie daar iets over vertellen.

Een bestuursfunctie
‘Is dat niet alleen maar zuipen?’ – fout, het is alles behalve dat. Een bestuursfunctie in een vereniging houdt in dat je een deel bent van de management van een bedrijf dat draaiende gehouden moet worden. Net zoals elk bedrijf moet er een directeur (voorzitter dus) zijn, een penningmeester en een secretaris. Hiernaast is er in een sociëteit behoefte aan een soosvoorzitter, die over het reilen en zeilen in en om de sociëteit gaat. Je bent -naast je studie, want wij mogen hier geen jaar voor uittrekken- fulltime bezig om te zorgen dat alles in orde is en bovenal om te zorgen dat zoveel mogelijk leden het naar hun zin hebben. Natuurlijk doe je wel eens een drankje, je bent en blijft student, maar een voorzitter moet altijd aanspreekbaar zijn in het geval er iets gebeurd. Het is dus helemaal geen zuipfestijn, wat veel mensen denken. Dit vind ik erg jammer, als ik op mijn CV wil zetten dat ik een bestuursjaar heb gedaan kan ik beter goed nadenken of dat wel verstandig is, terwijl het voor mij mijn beste werkervaring is geweest tot nu toe.

Gegroeid
Waarom dit mijn beste werkervaring is? Ik heb hier meer geleerd dan op school of bij welk bijbaantje dan ook. Ik heb geleerd om mijn sterke punten nog sterker te maken en ik heb geleerd om met mijn zwakke punten om te gaan. Één zwak punt heb ik zelfs helemaal verbeterd. Ik kon nooit tegen kritiek, ook niet als het opbouwend was. In zo’n jaar krijg je genoeg feedback, en dat komt vaak niet echt leuk over. In het begin werd ik hier boos om, maar in de loop van het jaar heb ik gezorgd dat ik er echt naar luisterde zodat ik het kon verbeteren. Laatst kreeg ik feedback op dit blog, van mijn broer. Mijn moeder mailde me dat hij had gezegd dat het misschien beter is om niet te veel ‘ik’ te gebruiken. Hier heb ik op gereageerd dat ik had gelezen dat het júist goed is om persoonlijk te zijn op weblogs, ik kreeg zelfs een compliment dat ik zo goed reageerde op deze feedback. Via dit soort dingen merk je dat je écht aan het groeien bent.

Door dit jaar ben ik zelfverzekerder geworden, heb ik leren delegeren (wilde eerst álles zelf doen – dat lukt niet!) en heb ik geleerd hoe het is om een bedrijfje te runnen met een team. Ik heb veel geleerd over vergunningen, wetgeving dat bij een vereniging hoort en hoe ik mezelf kan verdedigen.

Wat nu?
Rustig is het nu niet. Ik heb afgesproken op stage dat ik vier in plaats van vijf dagen ga stage lopen, dit omdat ik me er niet goed bij voelde om vijf dagen op kantoor te zitten. In principe hoeft het voor school ook maar vier dagen, maar ik blijf ambitieus. Naast mijn stage heb ik komende tentamenperiode nog twee herkansingen (ik moet ook nog een paar cijfers terug krijgen, als deze onvoldoende zijn heb ik dus extra werk). Na mijn stage ga ik afstuderen! Erg spannend. De 29e heb ik een gesprek met mijn begeleider over een afstudeer opdracht.

Naast mijn studie (en deze website) houd ik me met veel dingen bezig. Omdat ik geen bestuur meer ben heb ik natuurlijk een heleboel extra tijd! Heerlijk, maar stilzitten is niks voor mij. Dit zijn de dingen die ik naast mijn studie doe of wil doen:

– Ik zit in de SFAR van het nieuwe bestuur (dit is een adviesorgaan);
– Ik ga de social media en website van de vereniging bijhouden, ook wil ik wat extra aan de promotie gaan werken;
– Ik ga waarschijnlijk kickboksen! Binnenkort ga ik met mijn huisgenoot een proefles nemen om te kijken of we het leuk vinden;
– Er komt misschien een nieuw vriendje bij me wonen. Het gaat om een Pyrrhura(vogel) genaamd Timo. Ook heb ik mijn fretje Robin Hood en mijn hamster Dewey nog;
– Ik ben altijd wel bezig met het bedenken van nieuwe bedrijfjes/ideeën, al kan ik me hier pas na mijn studie op richten.

Graag zou ik willen weten of jullie dit soort updates leuk vinden, over waar ik zoal mee bezig ben. Laat een berichtje achter en laat het me weten, dan houd ik daar rekening mee. Ik kan immers erg goed omgaan met (opbouwende!) kritiek 😉

2 thoughts on “Persoonlijk: 15 november 2012

Leave a Reply

