Creatief solliciteren: Tutorial creatief cv

Tutorial creatief cv

Na het zien van al die creatieve CV’s leek het me leuk om een tutorial te maken over hoe je snel en simpel een creatieve CV kunt maken. Onderstaand CV heb ik gemaakt in ongeveer 2 uurtjes (vooral de laatste stap neemt veel tijd in beslag). Het is niet moeilijk om te maken, wel is het handig om een heel klein beetje verstand te hebben van de basis in Adobe Photoshop.

Het is gebleken dat werkgevers alleen naar de laatste twee werkervaringen kijken, en voor de rest een CV eigenlijk niet lezen, daarom heb ik hem niet te lang gemaakt (ook heb ik nog niet echt werkervaring in mijn vakgebied dus mijn bijbaantjes staan er nog bij, stilzitten doe ik nooit!). Ook moet je als je actief bent (geweest) in een studentenvereniging goed nadenken of het aanlsuit bij de baan waarvoor je solliciteert, dit kan erg afschrikken omdat mensen er een ander beeld bij hebben.

tutorial creatief cv

Tutorial creatief cv Stap 1.
Open een nieuw document in Photoshop, de afmetingen van mijn CV zijn 1280 x 1024 pixels, dit staat gelijk aan een A4tje.

Tutorial creatief cv Stap 2.
tutorial creatieve CV makenMet de ellipse tool heb ik de groene rondjes gemaakt, je kan natuurlijk ook kiezen voor een ander figuur, of een plaatje van het internet bijvoorbeeld. De randjes heb ik zo gemaakt door bij de ‘masks’ (rechts boven de layers als je de layer van je figuur aanklikt) de feather te veranderen. Importeer daarna je foto in het document en eventueel extra plaatjes (zoals ik heb gedaan met Microsoft Office, Adobe Indesign en Adobe Photoshop). Zet deze waar je ze wilt.

Tutorial creatief cv Stap 3.
Voeg de teksten toe die je er in wilt hebben. Zet duidelijk neer dat het een CV is en hoe je heet. Vergeet ook je contactgegevens niet. In de eerste cirkel heb ik mijn diploma’s opgenoemd en in de tweede mijn werkervaring. Onder de rechtercirkel staan mijn ‘extra’ dingen zoals vrijwilligerswerk, rijbewijs en skills.

Tutorial creatief cv Stap 4.
Passen en meten! Het is even kijken hoe je alles neer wilt zetten, maar let er op dat werkgevers eerst linksboven kijken (dit is getest door middel van een eye-sensor).

Als je dit hebt gedaan heb je al een CV die meer aan zal spreken dan een saai A4tje in Word met de standaard opsommingen. Hierdoor zal je toekomstige werkgever beter naar je CV kijken, en heb je gelijk een streepje voor! Dit is een simpele tutorial, natuurlijk kan je het zo creatief en uitgebreid maken als je zelf wilt (zie voor voorbeelden de vorige post op ‘creatie en inspiratie’)

Leave a Reply

