Zelf wasmiddel maken

Zelf wasmiddel maken: het is makkelijk, je hoeft minder te slepen vanaf de supermarkt en bovenal; jeetje wat is dat lekker goedkoop!  Ik moet eerlijk toegeven dat ik het nog moet uitproberen (heb nog wasmiddel staan dus die maak ik eerst op), maar ik heb er een goed gevoel bij! Ik vond de tip op de weblog van de gulle aarde.

Zelf heb ik geen soda gebruikt, omdat dat een nadelig effect kan hebben voor je kleding (net als bleek, dus wel goed voor witte was). Dit ingrediënt kan je dus wel zelf toevoegen.

Zelf wasmiddel maken, Benodigdheden:
– Een blok zeep
– Iets waarmee je de zeep kan schaven (ik gebruikte zelf een kaasschaaf)
– Een emmer
– Heet water

Zelf wasmiddel maken, Bereiding:
Voor ongeveer 2,5 liter wasmiddel rasp je 40 gram van een blok zeep, zelf gebruikte ik zeep van het huismerk van DA (3 stuks van 125 gram voor ongeveer €1,50). Het stuk zeep wat ik over had heb ik tussen mijn handdoeken gelegd in de kast.
Mix de zeep schilfers met 2,5 liter heet water en laat dit 24 uur staan. Op de foto waar je de inhoud van de emmer ziet heb ik het pas bij elkaar gegooid. Tadaa, klaar!

Ben benieuwd wat jullie vinden van jullie zelfgemaakte wasmiddel! (voor de geïnteresseerde: over zelf wasverzachter maken zal ik later nog een blog schrijven)

8 thoughts on “Zelf wasmiddel maken

  1. Hanneke

    Leuk dat je het ook hebt gemaakt, ik ben er erg tevreden over. Zelf gebruik ik marseille zeep. De reden daarvan is dat ze amper schuimt. Sunlight zeep wordt ook veel gebruikt maar schuimt al iets meer. Geen idee hoeveel deze zeep schuimt dus misschien niet teveel de eerste keer er in doen. Ik heb wel eens schuim gehad dat uit het zeepbakje z’n weg naar buiten vond ;-).

    Groetjes Hanneke

    Reply
    1. veraw Post author

      Hoi Hanneke,

      Ik zal eens zoeken naar marseille zeep, en bedankt voor de tip dat ik niet te veel zeep moet gebruiken, zou echt iets voor mij zijn. haha 😉

      Groetjes,
      Vera

      Reply
    2. margriet

      ik gebruik al heel wat maanden sunlight zep voor wasmiddel , maar echt goed schoon krijg ik niet echt alles, en schuimen doet het echt niet ik gebruik per wasbeurt 2 wasbolle zeep.

      Reply
  2. Willemijn

    Lekker goedkoop ja en maakt redelijk schoon.
    Maar wat er niet bij vermeld word is dat het de pest is voor je wasmachine!
    De zeep laat echt ernstige vette bende achter en als je soda gebruikt kost het je de aluminiumdelen van je machine.
    Leuk voor een tijdje maar als je machine stukgaat is het uitermate “goedkoop, duurkoop”!

    Reply
  3. Marianne

    Kopje azijn in het wasverzachtervakje lost de vette delen op en is ook nog eens een goede schoonmaak voor je wasmachine…

    Reply

Leave a Reply

